Genieten! - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Sanne Bakker - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Sanne Bakker - WaarBenJij.nu

Genieten!

Door: Sanne en Wytse

Blijf op de hoogte en volg Sanne

22 December 2014 | Myanmar, Inle

Minglaba!

Hoe is het met onze vakantiegangers in Nederland? Allemaal druk bezig met de voorbereidingen voor kerst en oud&nieuw?! Wij merken het hier ook, Myanmare loopt opeens over van vakantiegangers (in een mooie, schone en uitgebreide garderobe..!!). Maar toch schijnen er minder toeristen te zijn dan vorig jaar.. wij hebben geen idee waarom, jullie?

En jahoor… we hebben ons los kunnen weken van het strand en zijn nu alweer een tijdje aan het rondtrekken! Vanaf Ngapali beach zijn we naar Pyay gegaan, een voormalige hoofdstad van Myanmar. En ik moet zeggen, Pyay is prachtig!! Niet toeristisch en helemaal vol met cultuur en mooie mensen. Alleen de rit ernaartoe.. tja, die was best heftig haha. Gelukkig was Wytse er, onze persoonlijke automonteur! Lees maar:

Ik zal bij t begin beginnen... Niets in mn verhaal zal ik overdrijven! Toen we dus eindelijk hadden besloten om Ngapali te verlaten hadden we via t hotel een bus geboekt naar pyay. Hij zou ons om 12u s middags bij t hotel ophalen en non stop naar ons nieuwe hotel brengen. We zouden daar rond 0.00u arriveren. We zouden met een klein busje gaan (type volkswagen transporter). Klonk allemaal prima! Busje stond netjes klaar om 12u, een soepele start:). Zaten 4 anderen in dus best ok. Toen op weg! Bij een busstation stopte hij echter, hier werd onze baggage eruit gehaald en op t dak gebonden. Vervolgens stond er een groepje van 13 mensen naast de auto.... En ja hoor, de bus manager:) had ook op n a4 uitgetekend hoe die erin moesten:). Na n uur wachten en een dikke hoop spullen op t dak en 17 man in t busje konden we, heerlijk:). Maar ach, nog maar 11 uur te gaan;). Er werden direct plastic zakjes uitgedeeld waarin de mensen konden spugen (na t ophalen van hun neus). Kerel naast me had na n uurtje al een mooi gevuld zakje met rochels en hield deze vast alsof ie op de markt een goudvis had gekocht:). Achter moest een meid aaneengesloten kotsen (en later alleen nog maar droog kokhalzen, 10 uur lang totdat ze in slaap viel...). Na een stop van een uur (waarom wist niemand) ging we in t donker weer verder. Na n uur (rond 19u) stopte de bus en scheen de chauffeur met zn zaklamp onder de auto. Vervolgens pakte ie zn gereedschap en (zo bleek later) stelde hij zn schakelstanf af omdat ie niet meer in zn 1 ging. Na weer n uur hoorden we n harde klap en stopten we weer. Een grote steen bleek de oorzaak. Na inspectie konden we weer verder. Rond 23.00u kwamen we aan bij een grenspost en moesten we voor de immigratiedienst stoppen. Hier hoorden we een sissend geluid onder de auto. We dachten direct aan n lekke band maar gelukkig bleek het slechts spuitende koelvloeistof te zijn;). Iedereen eruit dus en de chauffeur pakte weer zn gereedschapskoffer (inhoud: lijm, tandenborstel, koevoet, kruiskopschroevendraaier en tandenstokers:). Hij eronder en ik natuurlijk nieuwschierig:). Hij zei: lekkage! Omdat dit lang ging duren hadden we t hotel gebeld om te annuleren. De motor zat onder de voerstoelen met in t midden een klein sleutel-luikje. Wat doet ie sjaak...haalt ie de stoelen eruit, de gordels, heel de handrem, armsteun, versnellingspook en begint ie aan een deel van de carrosserie (om maar bij de motor te kunnen...). Na een uur had ie bijna t hele interieur verwijderd en vond ik t tijd om me ermee te bemoeien! Ik kroop dus onder de auto (die op zn eigen wielen stond dus veilig genoeg:). Ik zag dat er een scheur zat in een koelslang en zei tegen de chauffeur dat die slang gewoon vanaf onderen kon worden vervangen (geen gehoor...). Na weer n half uur gooide de chauffeur t bijltje erbij neer en mocht ik!! Onder luid gelach van 15 toeschouwers kroop ik er weer onder en 12 minuten later (geassisteerd door sanne) kwam ik er met de slang onderuit (incl applaus:). Toen ze vervolgens de slang gingen maken met lijm, vuur en n oude binnenband zonk de moed weer in mn schoenen...:). Na n uur zat de slang er weer op, waren ze chauffeur en ik zwart van de smeer en zat t interieur weer redelijk in elkaar. 20 liter water verder konden we weer!! Na 10m stopten we omdat die oen de handrem veel te strak had teruggezet.... Daarna poging 3:). Het lukte!! Tot...20min later we in de jungle weer stopten...de slang had het (verrassend...) begeven... Maar geen nood, er was n nieuwe bus onderweg, die zou er over....6uur zijn. Het was toen 1u d nachts. Het licht ging uit en de chauffeur zei: now, we sleep!:). Nadat ik boven op de auto tussen 15tassen, zeil, touw en rijst mn lenzenspullen had gevonden kon de pret beginnen... 6 uur later stond de nieuwe bus er en moesten we over. Nu dus met nog 1 pers extra vanwege de nieuwe chauffeur:). Nog maar 5 uur over t kezelpad te gaan... Gelukkig wel wat geslapen:). Exact 3 km voor t eindpunt stopte de chauffeur... Motor oververhit. Met 18 man kregen we de slappe lach uit pure wanhoop:). Gellukig lukte het om na wat vers water in de radiator de 3 km af te maken en om 9uur waren we er dan!! Totale afstand: 240km. De chauffeur heeft ons twee als bedankje getrakteerd op n heerlijk ontbijtje:). Toen we daarna rond 10u aankwamen bij t hotel zei de manager schaamteloos: ok, dit is jullie kamer, om 12.00u (dus 2 uur later!!) moeten jullie uitchecken.... Dit maakte t feest compleet:). Gellukig werd dit snel opgelost door n vriend van onze chauffeur, waar ik intussen dikke vrienden mee was geworden:). Eindelijk rust dus...

In Pyay hebben we veel contact gehad met locale mensen en we zijn een dagje naar Taung Akkauk gegaan, in 1 woord: prachtig… Een x-aantal jaar geleden moesten schippers tol betalen, dit moesten ze doen langs een kustlijn. Je kunt je voorstellen, dat de mensen die bij de tolweg werkten, het niet altijd even druk hadden.. dus zijn ze begonnen met het uitbikken van Buddha’s in de rotsen. Het resultaat is prachtig! Het was ook een hele mooie ervaring, omdat wij de enige toeristen waren op deze bijzondere plek.. (het was best lasting te bereiken!) Terug zijn we gaan liften, niet bewust hoor haha, we stonden op een bus te wachten, maar we kregen zoveel ritjes aangeboden! Zo zijn we geeindigd met wat zakenlui in een van de duurste restaurants in Pyay. Ze stonden erop dat we met ze gingen eten (Lees: ze pronkten erg graag met ons haha), het was een leuke ervaring!

Na Pyay zijn we richting Bagan gegaan, met een tussenstop in Magwe. De busritten zijn supervermoeiend omdat de wegen zo ontzettend slecht zijn en ze gemiddeld 100 keer per rit stoppen om mensen in- en uit te laden. Dus hebben we deze lange busrit maar in 2en gesplitst haha.

Bagan: Ook weer zo’n mooie plek! Tempels en pagoda’s zover als je kunt kijken. De foto’s zeggen genoeg!

Nu zitten we in Inle lake, gisteren lekker heel de middag wijn gedronken in de plaatselijke wijngaard en vandaag lekker naar de hotspring geweest! Morgen staat er een boottrip op het programma en gaan we savonds met de VIP-bus naar Yangon, om…. Jaja…. weer door te gaan naart strand hihi. Dat lijkt ons wel wat, tijdens kerst met de billen int zand hihi.

Trouwens, bier drinken in Myanmar is erg leuk! Je kunt er geld mee winnen, kun je je dat voorstellen haha? In het bierdopje staat of je wat gewonnen hebt of niet. We hebben al een keer 5000 kyat (5 dollar), een keer 1000, een keer 200 en al 5 keer een gratis biertje gewonnen!

Ik heb goed nieuws! Het is een keer gelukt om fotos up te loaden! Dus ook bij het vorige verslag staan veel meer foto’s over ons charity-work in Ngapali!

Liefs en alvast fijne dagen!!
Sanne en Wytse

P.s. De foto's van Bagan staan op facebook;)

• 22 December 2014 - 15:31

Elze En Lia:

Leuk weer te lezen en mooie foto's , gelezen en bekeken! Ik zit lekker met je moeder in de bar (waar anders he :-)) sparkling wine time

Dikke kus van ons

• 22 December 2014 - 17:24

Wim En Cocky:

Schitterende foto's en een prachtig verslag!
    We genieten met jullie mee.....
    Fijne kerstdagen gewenst op 'n heerlijk plekje onder de zon!

Heel veel liefs van Wim en Cocky

• 22 December 2014 - 17:46

Martine:

Jeeej! Weer een verslag, goed begin van mijn vakantie ;)
    Wat een busreis joh, gelukkig was Wytse er hihihi... Held van de dag!
    Hoe is het met jullie Azie-vermoeidheid? Na die prachtige foto's en nieuwe avonturen moet dat toch weer stukken beter gaan?
    Ik ben gisteren gaan kerstshoppen, super druk in de stad natuurlijk en nog lang niet klaar :P Morgen ga ik met Marjo & Suz naar Amsterdam om de verjaardag van Margit te vieren, Klaartje is er ook al klaar voor! :)

Alvast hele fijn kerstdagen, dat moet bijzonder zijn!
    Dikke knuffel voor jullie!

• 22 December 2014 - 18:28

Ylona & Marc:

Weer heel leuk om jullie ervaringen te lezen!! Wat een verhaal van die bus geweldig!
    Wij genieten hier van jullie jaloers makende verhalen. We kijken alweer uit naar de volgende verhalen!

Groetjes
    Ylona & Marc

• 22 December 2014 - 20:09

Margon:

Ha Sanne en Wytse

Heb het verslag net aan Henny voorgelezen die heeft smakelijk gelachen!
    Veel plezier en een heel goed 2015!

xx

• 25 December 2014 - 18:30

Sylvia:

Merry Christmas. Fijne kerstdagen gewenst aan het strand! Wat een verhaal, zeg! Zulke dingen maak je alleen mee als je aan het backpacken bent. GEweldig (achteraf ;-)) Enjoy the beach...

• 08 Januari 2015 - 19:15

Ankie Franken:

Hé Sanne,
    De beste wensen voor 2015!
    Al jullie mooie avonturen gelezen. Super! Soms erg herkenbaar, maar soms ook helemaal niet. Behulpzame Chinezen bijvoorbeeld! Heerlijk om al die avonturen te lezen, dan gaat het uiteraard weer kriebelen! Geniet lekker van je laatste maand en dan hoop ik je weer snel bij ons op school te zien om live je verhalen te horen. x Ankie

• 09 Januari 2015 - 18:29

Suzanne:

Wat een geweldig verhaal toch weer!! Jullie maken wat mee daar! Ongelofelijk hoe dat soort dingen toch gaan in Azie....fijn om dan de reddende engel, Wytse bij te hebben!
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag.

liefs suz

• 09 Januari 2015 - 18:29

Suzanne:

Ik kijk weer uit naar het volgende verslag.

liefs suz