Sapa en Dong Hoi - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Sanne Bakker - WaarBenJij.nu Sapa en Dong Hoi - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Sanne Bakker - WaarBenJij.nu

Sapa en Dong Hoi

Door: Sanne Bakker

Blijf op de hoogte en volg Sanne

19 Juli 2013 | Vietnam, Dong Hoi

Xin Chao!

Daar ben ik weer! Ontzettend bedankt voor alle leuke reacties!!
Ik zal beginnen met onze trekking, die was geweldig! Wat is Sapa mooi en bijzonder.. de foto’s zeggen denk ik genoeg. We hebben in totaal 22 km gelopen in 2 dagen.. Jaja, down hill en up hill!
We hebben overnacht in een homestay in een klein dorpje in de bergen, heerlijk! Tijdens de wandeltocht werden we vergezeld door H’mong people, dit zijn de mensen die de mountainlanguage spreken en in klederdracht rondlopen. Ze proberen je van alles te verkopen, ook de kinderen, ze lopen uren met je mee, zodat je je bijna verplicht voelt om iets te kopen, uiteraard hebben we dat niet gedaan(ahum...::P) Ons hoogtepunt was wel onze gids, Kuh (Spreek uit: Koeh), zij kwam uit Catcat, een dorpje vlakbij. Ze sprak redelijk Engels, wat ze geleerd had in het hostel. Ze is 19 jaar en heeft een dochtertje van 2, waar haar man/vriend was? Daar kwamen we niet echt achter.. Ze woont bij haar ouders, haar 3 broers en zusje. We hadden gevraagd of we haar dochter mochten ontmoeten en dat mocht wel.
Ik zal je vertellen, wij hebben het in Nederland meer dan goed.. Ze eten drie keer per dag maiskolven en drinken het water waar de mais in is gekookt. Zij slaapt met haar zus en dochtertje in 1 bed, de broers slapen in 1 bed en haar vader en moeder hebben een bed. Het huis lijkt oneerbiedig gezegd op een varkensstal. Maar wat waren ze gastvrij! Om ze te helpen hebben we twee kleedjes gekocht wat haar moeder had gemaakt. Het was best even een momentje om stil te staan bij onze rijkdom en die van hun..De weg ernaartoe was ook heel bijzonder, tussen de rijstvelden door en dwars door het maisveld heen!
Na die 22 km bikkelen in de hitte waren we kapot haha! Maar wat waren we trots! Wij waren 1 van de weinigen die hebben gewandeld, een hoop backpackers deden de ‘laatste’ 10 km per bus of scooter!
Die avond onszelf verwend met een heerlijke pizza en massage!
De volgende ochtend hebben we eens lekker uitgeslapen, wat souvenirs gekocht, lekker gelunched en mn fototoestel kwijtgeraakt (Oeps!) Gelukkig wel weer gevonden in het restaurant(A).

Die avond zijn we met de sleepingbuss naar Hanoi gegaan (12 uur rijden) om daar 2 uurtjes te wachten en de volgende bus in te gaan naar Dong Hoi (15 uur), wat zagen we eruit! In de tweede bus waren we een echte attractie haha. We hadden een lokale bus, ze wilden allemaal gedag zeggen, met ons op de foto en met ons eten. De bus stopt namelijk een paar keer om te eten. Dat eten is gewoon inclusief! Erg typisch.. en dat voor 10 euro! Ik had ook een aanbidder (ik ben zn naam alweer vergeten haha), hij was ook 23. Zijn engels was best goed, al is de uitspraak erg lastig voor Vietnamezen. Dus hij typte engelse berichtjes op zijn telefoon en die liet hij me dan lezen, eerst was de vraag waar we naartoe gingen en of we het eten lekker vonden (Hij had zelfs water voor ons gekocht) maar na een tijdje stond er: You are so cute.. en: I like you... Haha. Toen ben ik maar een beetje afstand gaan houden!!

Nu zijn we in Dong Hoi en hebben we vandaag een tour gedaan naar de Phong Nha Cave, dit is een grot van 55 km lang! De rivier stroomt er doorheen, dus we hebben een stuk van de grot kunnen bekijken vanuit de boot. Een prachtige grot! 1 van de mooiste die ik heb gezien denk ik! Tussen de middag lekker gelunched en ’s middags zijn we naar de Paradise cave geweest. Dit is een droge grot. Ontdekt in 2007 en open voor toeristen sinds 2011. We werden gebracht met een golfkarretjehaha. Verder mochten we niet echt het National Park in omdat het nog niet mijnenvrij is. (Gedemillitariseerd ofzo)

’s Avonds wezen eten met twee Zwitsers en morgen weer met de bus verder naar Hue! Als we zo vlot doorgaan met reizen, hebben we een week over haha!

Tot schrijfs!
Sanne
P.s. Tante Bertie en Oom Henk, bedankt voor julli berichtje, leuk! Maar hebben jullie een adres of website? We komen namelijk wel in Danang!
P.p.s. Er staan nu ook een paar foto’s bij mn eerste verslag!

• 19 Juli 2013 - 18:49

Elze:

Sanne,
    Wat geweldig weer allemaal. Zo zijn we er toch een beetje bij ;-)
    XOXO

• 19 Juli 2013 - 19:27

Ellen Pijnenburg:

Lieve San,

Indrukwekkend allemaal hoor! Leuk om te lezen hoe jullie t daar hebben en wat jullie allemaal doen.
    Fijne reis nog verder!

Liefs xx

• 19 Juli 2013 - 20:54

Wytse:

Ha sanne

Wat heerlijk om weer wat van je te lezen! Toch onvoorstelbaar hoor, dat ze zelfs hun kinderen aan je willen verkopen;). Superleuk dat je in hun huisje hebt mogen kijken! Zelfs je studentenkamer was daar n paradijs bij:). Geniet nog van je 'laatste' daagjes!

Xxx
    Wytse

• 20 Juli 2013 - 10:44

Klarinda:

San,
    wat een verhaal gaaf hoor. Maar ik geloof dat ik het voorlopig maar bij kamperen in frankrijk houd.
    Ben bang dat ik met een heleboel souvenirs naar huis zou gaan en met 10 kinderen rijker of zo. ik zou die armoede geloof ik niet zo goed kunnen zien zonder wat te doen.
    Al begrijp ik dat je ze niet allemaal kan helpen.

Nou meis geniet er van. Voor je het weet is het weer voorbij. Maar dan hebben we de foto's nog (gelukkig) ;-)

We komen ze snel bekijken als je terug bent.

xx klaar

• 20 Juli 2013 - 23:14

Cocky Van Der Woning:

Hoi Sanne,

Ontzettend leuk reisverslag. We hebben ervan genoten!
    Nog 'n hele fijne tijd in Vietnam.

Groetjes van Wim en Cocky

• 22 Juli 2013 - 20:40

Henk Bakker:

Hallo Sanne,

weer bedankt voor je geweldig leuke verslag. Fijn om te lezen. Wat een geweldige ervaringen doen jullie zo op. Het zal je leven zeker verrijken.
    Als website hebben we : hansvanbeek.org voor je. en een emailadres is contact@hansvanbeek.org. Het zou wel leuk zijn als je hem zou kunnen bezoeken. Hij zal er ook eg verheugd mee zijn.
    goede reis en tot het volgende bericht maar weer.
    Groetjes,
    tante Bertie en oom Henk.

• 24 Juli 2013 - 18:00

Martine:

Lieve Bff & lieve Suz,

Stop-houd-op! Vreselijke verhalen, akelige foto's en stomme avonturen! ;)

Liefs!