Alleen op de wereld in China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sanne Bakker - WaarBenJij.nu Alleen op de wereld in China - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sanne Bakker - WaarBenJij.nu

Alleen op de wereld in China

Door: Sanne en Wytse geschreven in Guillin, China.

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 November 2014 | China, Sjanghai

Nihao! (Oftewel: Niehou! - Hallo in het Chinees.),

Het is weer eens tijd voor een verslag, want wat een bijzondere ervaring is China!
Gelijk even naar vandaag.. gevraagd naar een laundryservice in het hotel, vervolgens 20 minuten gezocht. Is het een plek waar ze wasmachines verkopen ghehe.
Zo gaat het bijna elke dag! Het internetcafe hebben we gelukkig wel gevonden;).

Op 5 november zijn we geland in Shanghai na 15 uur vliegen. Met United Airlines, geen must haha. We vlogen gewoon overdag, maar de ramen bleven verduisterd zodat het nacht leek en we kregen na 7 uur(!!) pas iets te eten, aargh! Gelukkig hebben we 15 uur lang films kunnen kijken:). Vanuit het vliegveld met de bullet-train (deze gaat 300 km per uur) en vanuit daar met de taxi naar ons hotel. We vonden (alhoewel, hij vond ons;)) al snel een taxi en hij wist wel waar we naartoe moesten en hij had ook nog een taximeter: top! Op naar het hotel! Na een paar minuten merkten we dat hij zijn taximeter opeens had afgedekt. Dus vroegen we hem weer te laten zien. Opeens verstond hij geen engels meer en was de standaardprijs 40 euro. Doei!
Gelukkig stopte hij de taxi en konden we eruit. Snel naar een andere plek gelopen en een andere taxi gepakt! Maar deze kon geen Engels haha. Met handen/voeten en de kaart het duidelijk weten te maken. Uiteindelijk het hotel maar gebeld, we waren er al 3 keer voorbijgereden. . Dat komt ervan als je geen Chinees kunt!

De eerste dagen Shanghai lekker verkend en bijgekomen van onze jetlag. Op naar het authentiek China!

Suzhou: Op het eerste gezicht een drukke stad, maar met leuke oude plekjes. We proberen volop te genieten, wat af en toe nog lastig is, het is hard werken! Engels praten kan maar 1 op de 10 Chinezen volgens mij. Zodra we een Engels-sprekende Chinees tegenkomen, laten we alles opschrijven int Chinees! En ik moet zeggen.. we worden er al erg handig in:D

Hangzhou: Mooi groot meer waar we hebben gefietst en gewandeld. Een leuke 'old street' waar ze verschillende ambachten laten zien. Tijdens het wandelen per ongeluk al mn fotos' gewist op de camera.. ik wilde een groep vrouwen filmen die stonden te zingen/bidden in een tempel.. en toen ging het mis:(. Vervolgens een kopje thee besteld.. bleek 7 euro te zijn! Het was niet echt mijn dag..!

Chengkan: Onwijs leuk, mooi en authentiek dorpje! Lekker doorheen gewandeld en Wytse is daar naar de kapper geweest voor 2 euries!

Tunxi: Vanuit hier hebben we de dagtrip naar Chengkan gedaan. Daarna met de bus naar Tangkou om de Huangshan te beklimmen/bewandelen.

Huangshan: Prachtig!! Om 6:00 op, klaar voor een wandeling van ong. 7 uur!! Ellen en Marijn zijn hier geweest en hadden ons aangeraden om op de berg te overnachten omdat het een pittige wandeling is, dit was erg duur dus hadden we dat niet gedaan.. nou dat hebben we geweten! Het begin ging allemaal prima.. totdat we ruim 3 km naar beneden hebben trapgelopen, afschuwelijk haha, maar het was het zeker waard!! Dat is wel te zien aan de foto's!! Nu, na 2 dagen kunnen we nog steeds niet normaal lopen ghehe.

Nu zitten we in Guilin na 24 uur in de bus te hebben gezeten, morgen gaan we naar de rijstvelden!

Nu nog even over China in het algemeen.. Het reizen is 1 groot avontuur! Waarbij we heel vaak ons plaatjeswoordenboek tevoorschijn halen. Gelukkig komen we steeds meer Engelse Chinezen tegen en hebben we gisteren onze eerste italiaanse mede-backpackers ontmoet! Eindelijk eens ervaringen uitwisselen! De temp. ligt tussen de 4 en 15 graden en het is altijd een beetje mistig. Verder zijn Chinezen (hoe zal ik het eens zeggen...) erg typsich haha. Hier wat dingen op een rijtje:
- Kinderen hebben een broek aan zonder kruis, om op luiers te besparen of ze zindelijk te laten worden??
- De koks ontstoppen zelf onder werktijd de riolering... we zijn daar maar niet gaan eten.
- Gazonnetjes worden bewaakt door een politie-agentje. Als je er op gaat staan fluiten ze. Tsja.. gras is tenslotte heilig:).
- Wil je van je preutsheid af? Ga naar China! Wc-deuren kennen ze niet.. het is 1 lange goot waar je boven mag gaan hangen met z'n allen. Gelukkig maar dat vrouwen en mannen wel een aparte ruimte hebben.. pfieuw!
- Wil je je was drogen? Je droogrekje kan gewoon op de stoep of in de berm langs de snelweg.
- Facebook? Google? Nee hoor.. een no go!
- Scooters hebben handschoenen.. zie foto! Is wel wat voor in Nederland voor op de fiets:D
- Fooi nemen ze niet altijd aan.
- Hurk-wc's met een spoelbak.
- Verschil tussen arm en rijk is groot, maar ze hebben allemaal een iphone!
- Het eten vinden we nog niet echt lekker.. gelukkig is er de lokale Mac (A).
- Het park is hun 2e woonkamer.
- Chinezen wassen nog steeds hun groentjes in de rivier en leggen ze daarna te drogen op de stoep..
De woorden van Wytse: Chinezen zijn met geen enkel ander volk te vergelijken, het zijn niet de aziaten zoals wij ze kenden.. Chinezen zijn erg behulpzaam. Op internet lazen we dat ze weglopen (uit schaamte) omdat ze geen engels spreken en dat ze bij t ov onvriendelijk zijn. Niets is minder waar, ze willen altijd helpen. Soms teveel zelf want ze sturen je liever de verkeerde kant op dan toe te geven dat ze t niet weten ( dat doen ze nooit!). Dus vaak wijzen ze keihard naar links terwijl ze geen enkel idee hebben (blijkt dan later...)....maar... Laatst hadden we bijv n bus (local). We bleken te moeten overstappen op n andere bus. Met handen en voeten legden ze dit uit. We snapte t natuurlijk niet:). Wat doet de chauffeur: hij stopt de bus (vol mensen), loopt met ons mee naar de halte en wacht samen met ons op de volgende bus en legt die chauffeur uit waar we heen moeten. Waar zie je dat nou?!. Of bij t treinstation was de kaartmachine int chinees. Toen naar de service desk. Sluit zij de service desk af om met ons kaartjes uit de machine te halen (waar ze dus zelf voor in de rij moest staan)!. En dat dus gewoon bij t ov!:). Dus...ze helpen je graag!. Het klinkt heel raar maar verder kan ik alleen maar zeggen dat 95% 'onbewust associaal' is. Kheb lang nagedacht maar das de beste vertaling:). Ze weten gewoon niet beter dus. We lazen bijv over chinezen dat ze smakken en boeren om aan te geven dat t eten lekker is...nou, dat is complete onzin (of n gewoon flesje water moet een delicatesse zijn...;). Ze boeren, smakken, laten hun mond te allen tijde open, peuteren in alle gaten die ze hebben en ruften er vrolijk op los. Iedereen, ook vrouwen en mannen in pak (die bijv naast je lopen) leggen afwisselend hun vinger op t linker of rechter neusgaat, halen diep adem en blazen via het vrije neusgat hun complete long, keel en neusinhoud op straat (of in jouw jaszak, dat maakt niet uit..).Verder staren ze ons soms minutenlang met open mond aan wat nogal...ongemakkelijk voelt. Als je dan vraagt 'hello how are you?' dan kijken de snel weg, net kleine kinderen:). Ook herhalen ze engelse woorden als apen, tis zo onbeleefd dat t gewoon schattig is:).

We kijken erg uit naar de volgende weken! Genoeg te beleven hier!

Jullie allemaal bedankt weer voor de leuke berichtjes! Bij jullie is de Sint nu in het land! Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe pieten;). En is het whatsapp-blauwe-vinkjes-probleem al opgelost??

Liefs en een dikke knuffel uit China!

P.s. De foto's van het vorige verslag staan op fb. De waarbenjij.nu site is niet gemaakt voor foto's uploaden vanuit het buitenland volgens mij;).

• 17 November 2014 - 15:59

Elze:

Heerlijk Sanne. Cursus roggelen ook al gehad ;-)

• 17 November 2014 - 16:18

Sylvia:

Wowwww! Ik ga dus duidelijk ook een keer naar China. Wat een prachtige foto's! Geniet maar lekker met zijn twee van al dit moois...
    Liefs, Sylvia

• 17 November 2014 - 16:25

Marie Anne:

Sound like a great experience!! Hier zullen ze zeggen, hakuna matata, maak je geen zorgen het komt allemaal goed!

• 17 November 2014 - 17:04

Emelian:

Hoi Sanne & Wytse,
    Wat een ervaring hè! Heerlijk om te lezen.
    Zijn jullie ook van plan om naar Xian te gaan? Zeker het terracottaleger bezoeken hoor!
    Wat ons vooral ook zo opviel was het verschil tussen noord en zuid. Totaal andere wereld en ook de taal! Ze verstaan in het zuiden de noorderlingen niet en andersom.
    Geniet nog maar lekker verder!
    Gr. Emelian & René

• 17 November 2014 - 17:17

Martine:

Hoi Wereldreizigers! (Want zo mag ik jullie inmiddels wel noemen zeg)

Ik had natuurlijk al een beetje gehoord hoe het er in China aan toe gaat, maar leuk en bijzonder om dat nu ook in jullie verslag te lezen. Leuk dat Wytse dit keer ook heeft geschreven, ik hoor het je al helemaal vertellen hoor Wytse! ;) Gelukkig kunnen jullie blijven lachen om alles wat jullie mee maken.
    En voor dat jullie het weten zijn jullie al weer in Myanmar, wie weet wat er daar allemaal te bleven valt.
    Jullie zijn straks leuke en bijzondere ;) ervaringen rijker!

Hier in Nederland is Sinterklaas afgelopen zaterdag aangekomen hoor. Er zijn zwarte pieten, witte pieten, kaas pieten en stroopwafel pieten :P Vandaag was ik weer een dagje werkloos maar ik ben vergeten naar het Sinterklaasjournaal te kijken hihihi... Maar ik zal je binnenkort wel ff op de hoogte brengen!

Veel liefs! Ik mis jullie!

Ps. Groetjes van mijn ouders!

• 17 November 2014 - 21:58

Karin - Onderhuurster:

Hi Sanne en Wytse,

Dit verhaaltje moest ik lezen! zeker na het verslag van Martine van afgelopen zaterdag (naar Glow geweest) over de gekke chinezen. Wat kan ik het vinden in jullie verhalen ten opzichte van mijn eigen verhalen. Ontzettend leuk en dingen die ik alweer vergeten was. Maar jullie moeten ook niet vergeten mee te doen aan een ochtend workout in het park of het weense-walsen met Chinezen. En ook de slapende chinees in het openbaar is een prachtig gezicht! Het voelt natuurlijk ineens als een echte wereld reiziger als je niet meer in taal kunt communiceren en misschien zelf het minst leuke deel, alsof je wordt nagestaard alsof je een alien bent. Maar al met al heb ik het vertrouwen erin dat ook China een fantastische ervaring wordt!
    Hier in het huisje is nog alles heel en compleet (op 2 gesneuvelde glazen na) en ik geniet er elke dag van!
    heel veel groetjes vanaf de bank op het van cooth!
    groetjes Karin

• 18 November 2014 - 09:50

Marloes Stefan Dorian:

Chinezen zijn ook raar!! Dat heeft ook wel weer Wat misschien
    Mooie fotos weer hoor!
    Foto's kijken via fb gaat wel makkelijker..
    Groetjes van ons!
    Xxx

• 18 November 2014 - 11:54

Elly Prinse:

Dag Wytse en Sanne,
    Wat leuk om jullie reis zo te kunnen volgen en te lezen wat jullie zoal meemaken.
    Het niet spreken van elkaars taal is waarschijnlijk een grote barrière om met mensen "diepzinnig" in gesprek te gaan over hun levensvisie of over hun geloof. Toch ben ik wel heel benieuwd naar wat jullie merken van levensovertuigingen en geloofsuitingen. Feesten, tempels, rituelen; wat zien jullie ervan?
    Ik kijk weer uit naar een volgend verslag en wens jullie een heel voorspoedig en inspirerend vervolg!
    Hartelijke groeten, Elly.