Myanmar! - Reisverslag uit Ngapali, Myanmar van Sanne Bakker - WaarBenJij.nu Myanmar! - Reisverslag uit Ngapali, Myanmar van Sanne Bakker - WaarBenJij.nu

Myanmar!

Door: Sanne en Wytse

Blijf op de hoogte en volg Sanne

12 December 2014 | Myanmar, Ngapali

Minglaba! Nay gaung la?
Eindelijk dan weer eens een berichtje.. met een beetje schaamte ;).. het is veelste lang geleden!!
We zitten al een week in MyanMar en ik heb nog niets eens verteld over de laatste week China.. oeps!
Ga er dus maar goed voor zitten!
Eerst nog even over China:
Het laatste bericht was uit Yangshuo, daar zijn we nog een paar dagen gebleven en lekker rondgefietst! Ookal krijgt Wytse bij elke gehuurde fiets een lekke band of ligt zijn ketting eraf (wat niet aan hem ligt;).. het was erg leuk! De dragonbridge gezien en langs de rivier gefietst met prachtige uitzichten. Na Yangshuo zijn we naar Kunming gevlogen.. dat was goedkoper dan met de trein! En tja.. 24 uur in de trein of 1,5 vliegen? Dat is nog eens makkelijk kiezen, zelfs voor een vrouw ghehe. Kunming zelf is niet super bijzonder, maar daar scheen heerlijk de zon en hebben we de hele dag in de zon gezeten op het dakterras met een stel Nederlanders! Altijd gezellig;)
Vanuit Kunming met de bus naar Dali gegaan, waar we een superleuk hostel hadden! Lekker thee gedronken en in de tuin gezeten, verder is daar een prachtig meer en een oud stadje, dus lekker rondgeslenterd, gefietst en gevaren. Wat een heerlijk weer is het hier! Eindelijk! ‘s Avonds is het nog steeds erg koud, maar we mogen niet klagen;). Het varen was trouwens supergrappig, de communicatie ging erg moeizaam, maar met handen en voeten kwamen we erachter dat we voor 8 euro een uur mochten varen over het meerm afdingen ging niet want er zou iemand meegaan, top! Wat bleek.. het mannetje dat meeging was alleen om te supervisen hahaha, wij moesten zelf roeien en hij zat ons de hele tijd te commanderen haha. (P.s. In Dali hadden ze bruin brood met kaas en bagels!!!!) Daarna doorgegaan naar Lijang waarvanuit we de trip naar Tiger leaping gorge zijn gestart.. wat een ontzettende *@# maar mooie wandeling!! We hebben in totaal 15 km gewandeld (Lees: gepuft en gesteund…) daar in de Bergen, maar wat was het de moeite waard! Helaas moesten we eerder terug dan gepland… de dichtsbijzijnde pinautomaat was 2 uur met de bus… oeps..! Na deze mooie tocht weer terug naar Lijang waar we wat oude bekenden tegenkwamen, een supergezellige tijd gehad en zo lokaal mogelijk gegeten! Het smaakte erg goed totdat iemand vroeg wat er eigenlijk allemaal in de hotpot zat.. Dat had ze beter niet kunnen doen… varkenstong, varkensdarmen etc… toen vonden we het opens niet meer lekker haha.
Weer terug naar Kuming om al Sannes souveniertjes op te halen(A) die we daar in het hostel achter hadden gelaten, de flower-birdmarket bezocht.. meest extreme dierenmarkt die we ooit hadden gezien! Van vogelspinnen tot een rode/gele/blauwe kikkertjes en 20 puppies in 1 kooi… Een mooie afsluiter van China.. gek volk!
Op naar MyanMar!!
MyanMar is fantastisch en afschuwelijk tegelijk. Na aankomst merkten we gelijk al dat dit land nog niet ‘verpest’ is door toeristen, daar hadden we op gehoopt! Daarbij kwam ook nog dat MyanMar echt totaal anders is dan andere landen in zuidoost-azie. Vanuit de taxi was al zoveel te zien! Kind-monniken op straat, gigantisch mooite tempels, alle mannen lopen in Lonngyi’s (een soort rok) en de vrouwen lopen met manden op hun hoofd, de mensen zijn ontzettend vriendelijk en spreken Engels!!! (De meeste dan hihi) Je ziet het ook aan de wegen.. ik weet niet of het percentage precies klopt, maar volgens mij is maar 20% van alle wegen geasfalteerd, echt comfortabel rijden is er dus niet bij;) De andere kant is dat we heel veel armoede hebben gezien, je merkt dat dit een land een hoop te verduren heeft gehad, maar het is nu gelukkig aan het groeien/ontwikkelen.

We hebben 1 dag doorgebracht in Yangon en zijn gelijk doorgegaan naar Ngapali beach.. zon, zee, strand! Geen kou meer!!!! Yes!! De rit was tjsa.. een heel karwei haha. We hebben er totaal 17 uur over gedaan.. terwijl het maar zo’n 528 km is… Op sommige stukken kon je de weg niet eens een weg noemen, maar reden we gewoon door de bush-bush, en vergeet niet.. we zaten in een touringcar met airco! Het voelde totaal niet onveilig, maar 17 uur schuddend in een bus is niet ideaal haha. En dat voor maar 12 euro per persoon.

Maar wij zeggen: Kom allemaal naar Ngapali beach!! We zitten er al een week en willen nog steeds niet weg hihi. Het is hier een klein paradijsje, er zijn wat toeristen, maar een handje vol. Het eten is goedkoop en lekker! 2 euro 50 voor een hele verse vis. En je wordt niet lastig gevallen door verkoopstertjes op het strand;) Bekijk de foto’s maar eens, meer hoeven we niet te zeggen denk ik;)
Hier is de economie aan het groeien door de toeristen, maar je ziet nog steeds armoede. We wilden de mensen hier graag een beetje helpen, we vonden het moeilijk om te beslissen hoe precies. Want zomaar dingen uitdelen, daar bevorder je alleen maar mee dat ze straks hun kinderen laten bedelen. Dus hebben we gekozen om een schooltje te bezoeken en gewoon (uiteraard een beetje subtiel;)) aan de headmaster te vragen of hij nog dingen mist op school en waarbij we hem kunnen helpen. We hadden al gehoord dat het een overheidsschool was, dus het gebouw werd gesubsidieerd en er werd eenmalig verbruiksmateriaal gegeven. Voor de rest van het schooljaar moeten de ouders het zelf betalen. We hebben dus vooral verbruiksmateriaal gegeven, ook omdat we dit aan de kinderen zelf konden overhandigen, dus weten we zeker dat het bij de kinderen terechtkomt! Het ging om kleurpotloden, gummen, potloden, linealen, pennen, schriften en whiteboardmarkers, papier, ABC-posters en een Engels/Birmees woordenboek voor de leraren. Er was alleen 1 klein detail.. de school heeft 608 leerlingen haha. Gelukkig is het hier allemaal niet zo duur! We hebben alles persoonlijk mogen overhandingen, iedereen was er erg blij mee en voor ons heel bijzonder om te doen! Of dit uiteindelijk de beste manier was om te helpen? Daar komen we nooit achter.. maar alle kinderen hebben in ieder geval een beetje mogen meegenieten van onze Sinterklaas;).
De schoolspullen zijn we gaan halen op de lokale markt met behulp van Amy, een 24 jarig meisje die erg goed engels kan! Wytse: Onderweg naar de markt. (Zomaar een fragment maar representatief voor myanmar.) We gingen, vergezeld door een lokaal meisje uit het restaurant, naar de markt om schoolspulletjes te kopen. Uiteraard met het meest lokale vervoer, een doorgeroeste Isuzu 'pick up' die in NL nog niet zou voldoen als plantenbak. Ik zal t plaatje schetsen: een laadbak van 1,20 breed en 1,80 lang. Hierin zitten 17 volwassenen, 5 kinderen, 2 manden vol groenten (niet degenen die lekker ruiken maar die anderen;), 2 zakken rijst a 20kg, speelgoed, een brommerwiel, een paar zakken eten en 2 man die achter aan t wagentje hangen. Als je daarbij optelt dat we 2x moesten stoppen omdat de zak rijst eruit viel en 10 minuten later het brommerwiel over de andere kant van de weg rolde (omdat de eigenaar ervan zich met 1 hand moest vasthouden, 1 voet gebruikte om de zak rijst tegen te houden, een dikke sigaar aanstak en terwijl probeerde zn schoonmoeder te bellen) dan heb je t plaatje aardig te pakken. Muziek (die kwam uit 2 lege oliekannen weer speakers in waren geschroefd en zo als box dienden) en 2 dames die tussen onze benen nog best in de pickup pastte en manden met kippen bijhadden kon de pret niet drukken natuurlijk:). Gelukkig was de weg netjes geasfalteerd en zaten we heerlijk op n bankje waarvan de stof tussen rond 1914 was vergaan;).
Als laatste wil Ik graag aan jullie vragen om allemaal te beseffen wat je hebt, vooral zo in deze decembermaand! Ik besef hier bijna elke dag dat ik geluk heb gehad, puur omdat ik in Nederland geboren ben. Uiteraard is er in Nederland soms ook ellende.. maar wij kunnen in ieder geval allemaal naar school en hoeven niet hele dagen manden met bakstenen en kiezels op ons hoofd heen en weer te dragen en ga zo maar door.. Sta er even bij stil en geniet daarna maar ontzettend van alles!
Nu ga ik er snel weer vandoor! Het strand wacht hihi.

Liefs Sanne en Wytse

P.s. Accomodatie is genoeg te vinden hier en ook zijn er heel veel pinautomaten! Dus niet teveel luisteren naar wat er te vinden is op internet;)
P.p.s. Ik krijg de foto’s weer niet geupload… Zucht… Dus nog even geduld!

• 12 December 2014 - 07:42

Karin:

Wauwie, wat een verslag! Erg leuk om te lezen! Myamar gaat nu ook op mijn lijstje!
    Geniet ervan, de laatste maand gaat bijna in. Heel veel plezier,
    groetjes Karin (onderhuurster)

• 12 December 2014 - 07:59

Ylona & Marc:

Wat gaaf om jullie avonturen weer te lezen! De foto's die Wytse verzonden heeft waren echt super! Wat een prachtig land! Leuk dat jullie ook iets kleins (wat groot in gebaar was) gedaan hebben.
    De tijd gaat erg snel zeg. Jullie zijn alweer op de helft. De tijd zal nu nog harder voorbij vliegen!!
    Geniet er nog lekker van en we kijken alweer uit naar de volgende verhalen!!
    Groetjes Ylona en Marc

• 12 December 2014 - 11:45

Jeroen:

Geniet ervan
    Liefs je broertje

• 12 December 2014 - 12:55

Amanda En Marco:

Daar zit in dan... op mn werkplek, net iets te koud... en zonder muziek... Het licht van de lamp schijnt heel irritant op mn scherm (lang leve de flexplekken). Er is iemand al een uur aan het boren (hoezo irrirant!) Als ik naar buiten kijk dan regent het én hard ook! Het waait, nog harder (zuidwesterstorm, code geel) Maar.... ik heb net geleerd dat ik niet mag klagen. Dat doe ik dus ook maar niet ;-)

Lieverds, wat een mooi verhaal weer!! Geniet ervan daar.. :-)
    Kerstgroetjes en een dikke kus van hier

Liefs Amanda en Marco

• 12 December 2014 - 14:50

Elze:

Nou ik stap net uit vliegtuig uit Berlijn. Waarderen is mooi. De filosofie uit het Buddishme is dat je tervreden bent met wie je bent en kunt betekenen voor een ander. Daarom vergeet Bagan niet!

oh ja wat ik ook waardeer is als jullie dat zonnestraaltje vanaf Ngapali beach hierheen kunnen sturen :-)

Enjoy yourselves, zondag ga ik de vakantiebeurs in jullie Breda is onveilig maken....

• 12 December 2014 - 15:43

Klarinda:

Ha Sanne en Wytse,
    Wat een verhaal weer en wat een belevenissen. Heerlijk en ja we hebben het zeer zeker goed. Zeker iets om bij stil te staan

groetjes klarinda

• 12 December 2014 - 21:02

Margon:

Ha Sanne en Wytse

Leuk weer wat te horen door middel van jullie reisverslag.
    Geniet lekker en tot het volgende verslag!

Margon
    xxxx

• 15 December 2014 - 12:37

Martrine:

Hoi levensgenieters!
    Ik heb eindelijk tijd gevonden om jullie verslag te lezen. Na een week fulltime invallen heb ik het een beetje te druk gehad hihi.. Nu even in de pauze tijd gemaakt om jullie verslag te lezen!
    Wat een 'lekker' laatste weekje in China hihihi.. Gaan jullie er ooit nog naar terug?

Myanmar klinkt mooi, heerlijk en erg bijzonder en zielig tegelijk! Wat goed dat jullie die spulletjes gekocht hebben. Dat moet een tevreden gevoel hebben gegeven. Het lijkt ook wel een beetje op onze Indonesie avonturen, zoals die busreizen ;)
    Verder niet te veel in de zon liggen, jullie zien al veel te bruin :P

Hier alles goed, de kerstboom staat :P ik heb al ge-kerst-shopt met Marjolein in Duitsland en Gert-Jan is vanmorgen naar Italie vertrokken voor zijn werk.. Het gaat hier zo zijn gangetje zullen we maar zeggen ;-)
    Wanneer zullen we skypen?

Veel liefs xxx

• 15 December 2014 - 21:59

Sylvia:

Prachtig land, Myanmar. Ik snap dat jullie onder de indruk zijn. Ben reuze benieuwd naar jullie volgend verhaal uit dit bijzondere land. Enjoy! Liefs, Sylvia ps: en alvast merry Christmas!!