Flores - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Sanne Bakker - WaarBenJij.nu Flores - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Sanne Bakker - WaarBenJij.nu

Flores

Door: wereldreizigersanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

21 Juli 2012 | Indonesië, Maumere

Selamat Sore!

Apa Kabar? Allemaal aan het genieten van de vakantie? Ik heb weer genoten van jullie reacties, nog steeds leuk om te lezen natuurlijk!

Op dit moment zitten we in Maumere, vanuit hier vliegen we 23 juli naar Bali om nog een dagje souvenirs te shoppen voordat we 24 juli naar Bangkok vliegen voor het laatste gedeelte van onze reis. Wat gaat de tijd toch snel!

Na het schrijven van mijn laatste verslag zijn we een stuk gaan wandelen, we kwamen Ed op straat tegen. We werden uitgenodigd om bij hem te komen eten, zijn vrouw wou wel voor ons koken! Hoe leuk! Een rondleiding gehad in zijn huis en afgesproken om 's avonds 20:00 bij hem te komen eten. We warem een soort van zenuwachtig, want waar moet je het heel de avond over hebben? We hadden wat snoepjes gekocht voor zijn kinderen en we stonden keurig om 20:00 voor de deur. Toen we binnenkwamen bleek dat iedereen al had gegeten en zaten ze in de woonkamer, wij mochten in een aparte ruimte zitten waar we ons eten kregen. Haha, nou gezellig! Gelukkig kwam zijn dochtertje van een jaar of 4 ons wel even gezelschap houden haha, ze heeft ons heel de tijd aan zitten staren! Dus dat was weer een mooie ervaring:P
Die middag hebben we ook nog mooie rijstvelden mogen bekijken, er zat een auto vast in de modder, dus wij als stoere vrouwen even geduwd en als beloning kregen we een rondleiding in zijn dorpje en de rijstvelden daar omheen! Daarna werden we keurig voor de deur afgezet van onze homestay. Hoe lief zijn de mensen hier in Indonesie, daar kunnen een hoop Nederlanders nog wat van leren.

De volgende dag zijn we vertrokken naar het eiland Flores, het was een lange maar avontuurlijke reis! Met een hoop wachten, harde muziek, teveel mensen in een bus, kotsende mensen, de ferrie die zo'n 16 uur vertraging heeft en waarvan de bootreis sowieso al 9 uur duurt, een indonesische man naast me die me wel heel graag als kussen wilde gebruiken(!), het valt haast niet te omschrijven, het was een busreis om niet te vergeten!

Onze avonturen in Flores:
- Labuan Bajo,
na de lange bus- en bootreis kwamen we aan in Labuan Bajo, eindelijk weer eens bewoonde wereld! De afgelopen week hebben we vooral primitieve plaatsjes gezien. Dus we waren best blij dat we weer eens gewoon een hamburger konden eten hihi (erg he?). Vanuit Labuan Bajo hebben we een 2-daagse boottrip gedaan naar Komodo-Island en Rinca-Island. Hier hebben we de Komodo Dragons gespot. Wat zijn dat spectaculaire beesten zeg! En nog gevaarlijk ook, ze hebben een bepaald soort bacterie in zich, als je wordt gebeten door zo'n beest moet je dan ook snel naar het ziekenhuis. Gelukkig liep er een ranger met ons mee, die had een speciale stok bij zich om ons en zichzelf te beschermen. Komodo Dragons kunnen zich met zo'n 18 tot 20 km per uur voortbewegen. Eentje begon te rennen toen wij in de buurt waren, dat vond ik toch best even eng! Verder hebben we een heerljke boottrip gehad, gesnorkeld en heerlijk in de zon gezeten!
Vanuit Labuan Bajo hebben we ook nog een snorkel-dagtrip gedaan naar Bidadari Island/Angel Island. Ik denk de beste snorkelplek ever!

- Bajawa,
vanuit Bajawa hebben we een trekking gedaan rond de vulkaan en geslapen in een traditioneel dorpje. 's Ochtends om 8:00 vertrokken we met 2 bemo's richting de vulkaan. Wij samen en 10 belgen! Zij zijn op reis met 'Joker', een belgische reisorganisatie voor singlereizen. We hebben 7 uur gewandeld, geklommen en geklauterd en wat een uitzicht! Halverwege gelunched en 's avonds werd er door de Gada people gekookt voor ons. Maar eerst werd er een welkomstceremonie gehouden. Er werd een kip geslacht speciaal voor ons. Ik zal het beschrijven:
Er werd eerst wat Arak (lokale sterke drank) gedronken, iedereen mocht een slokje nemen, daarna werd de bek van de kip opengesneden door een priester, het verse bloed wat uit zijn bek kwam werd gebruikt om te offeren aan hun voorouders. In elke hoek van het huis werd er wat bloed gesmeerd en er werd gebeden. Toen hebben ze heel de kip leeg zitten knijpen zodat hij dood bloedde (denken we..)om hem daarna in het vuur te houden om zijn veren te laten verschroeien. Toen dat klaar was werd de kip opgensneden en werd de galblaas van de kip 'gelezen', de galblaas gaf ons een positieve boodschap (Gelukkig zeg!). Ik kijk er met gemengde gevoelens op terug! Uiteindelijk kregen we de kip natuurlijk als avondeten.. bijzonder! We hebben heerlijk geslapen bij het hoofd van het dorp thuis. We hadden lekkere dekens en een soort matras zodat we niet op het hout hoefden te slapen!
De volgende ochtend zijn we weer vroeg op pad gegaan, we kwamen weer langs wat dorpjes, dan zie je toch echt wel de armoede.. Martine en ik hadden nog wat stuiterballen die we hebben uitgedeeld, maar eigenlijk wil je zoveel meer doen..
's Middags zijn we op de lokale bus gestapt naar Riung. Ook weer een leuke reis haha, de bus gaat normaal om 12 uur, we kwamen pas om 1 uur terug van onze trip, maar we konden nog wel mee, wij gehaast! Vervolgens rijdt de bus nog 1,5 uur rond in Bajawa om dan te vertrekken met 35 mensen, terwijl het een bus is waar 25 mensen in passen. Was-drogercombi op het dak en goan! Ik kan jullie vertellen.. het was geen comfortabele rit van 4 uur lang! Gezien we de dag ervoor 7 uur hadden gewandeld, niet konden douchen die ochtend nog een uur hadden gewandeld en al 1,5 uur in de bus hadden zitten wachten zonder te hebben gelunched! Maar we hebben er om gelachen haha. 's Avonds om 8 uur kwamen we dan aan in Riung.. alle hotels vol.. Ja hoor, dat kon er ook nog wel bij! Maar ondertussen wilden we alleen nog maar eten en slapen! Dus vroegen we maar of we in de hal van het 'hotel' mochten slapen. Dat mocht wel, maar uiteindelijk waren er 2 mannen die nog wel ergens een kamer wisten. Joepie! :D Wat hebben we die avond heerlijk gegeten en geslapen:)

- Riung,
een dagtrip gedaan met een bootje. Honderden vleermuizen gezien in de mangrove, gesnorkeld en heeele mooie schelpen gevonden!

- Moni,
na een dagje Riung gelijk doorgegaan naar Moni om de Kelimutu vulkaan te zien met zijn drie kratermeren. Om dit te doen hebben we weer een dagtrip geboekt op de ojek. 's Ochtends om 4:30 werden we opgehaald om de zonsopkomst op de vulkaan te bekijken. Na een koud scooterritje van 45 minuten en een wandeling van een half uur waren we dan op de top en wat was het KOUD!!! We zaten dan ook bijna 1700 meter hoog. Maar toen de zon eenmaal opkwam was het prachtig, wat een uitzicht! Ik zal proberen zo snel mogelijk foto's te plaatsen van de meren. Op de top staan lokale mensen thee en noodles te verkopen op hun teenslippers en in hun ikat (een soort sarong). Hoe bijzonder, wij hadden een legging/spijkerbroek/dichte schoenen/3 shirtjes/vestje en een fleeceplaid aan! We hebben dan ook maar thee gekocht van ze.. Verder zijn we die dag naar de markt geweest, waar ik wat muziek heb gekocht wat ze normaal in de public bus laten horen met volume 50 en een keiharde bas, een mooie herinnering! Ook een weefplaats gezien waar ze ikats maken en in een hotspring gelegen. Wat zalig is, gezien we hier altijd koud moeten douchen. Die avond hebben we heerlijk geslapen, daar waren we aan toe! De volgende dag zijn we naar Maumere gereden.

Dat waren onze avonturen in het 'kort'! Hihi.

Tot het volgende verslag!

XxX Sanne

• 21 Juli 2012 - 10:15

Marloes:

ach gossie... arm kippie! de verhalen die ik nu van je lees worden hier in nederland nu wel heel 'echt'... de armoede die je beschrijft, volle bussen, warmte, kou, maar hopen dat je ergens een slaapplek hebt. echt overleven, haha! knap, dapper en heel gaaf om t ervaren lijkt me!
    ik wacht met smart op je foto's !
    hier in Nl is alles niks anders dan 4 maanden geleden. hetzelfde weer nogsteeds, dezelfde rijkdom en verveling van mensen als ze even niks te doen hebben in hun vakantie ;-) neehoor, ik vermaak me prima, ze zeggen dat het vanaf morgen eventjes zomer wordt, dus daar wacht ik dan maar op !
    en aftellen he... nog 4 weekjes... en nog 6 weekjes, joepie!
    xxxxxxx

• 21 Juli 2012 - 12:41

Margon:

Ha Sanne

Weer een mooi reisverslag! Ik moet zeggen dat de komodo dragon er niet echt aantrekkelijk uitziet...
    En t slapen op de boot trekt mij ook niet zo. Ben benieuwd naar de foto's van de zonsopgang!
    Veel plezier nog en idd hier verandert er nx, het weer is nog steeds pet!

Tot de volgende mail
    Xxx

• 21 Juli 2012 - 16:18

Paps En Mams,:

Hoi lieverd,

Weer hele andere verhalen, heel leuk om te lezen.
    Zo ben je steeds in een hele andere wereld/cultuur terecht gekomen.
    En veel tussen de locale bevolking geleefd.
    Hoe bijzonder!!
    Nu gaat het einde wel in zicht komen.
    Ben benieuwd wat je binnenkort van de Nederlandse bevolking vind
    Maar eerst nog voor 100% verder genieten.
    Doe voorzichtig en tot horens.
    Dikke knuffel ook voor Martine.
    Groetjes van ons.

• 22 Juli 2012 - 08:39

Elze En Niels:

woehoe wat geweldig dit allemaal, jij weet straks echt niet meer wat je gisteren hebt gedaan :D

Die Joker reizen, wat ben jij blij dat je daarmee niet op vakantie hoeft zeker haha, zo´n vaste strakke planning en je komt totaal niet in contact met mensen zoals jullie. Nee, dit doen jullie fantastisch. The real thing, the real life!

Volgens niels: keigaaf!
    xoxo van ons

• 23 Juli 2012 - 09:07

Liefs, Suus:

Wouw! Sanne weer een prachtig verhaal en jaloersmakende foto''s! :)
    Genieten!!!
    Heel veel liefs en een dikke kus!
    Suus

• 23 Juli 2012 - 19:38

Kim Houben:

Hey Sanne,
    wat een leuk en mooi reisverslag en wat een mooie foto's!!! Echt, ik ben jaloers. Geniet nog van jullie laatste deel van de reis in Thailand.
    Liefs van je oud collegatje Kim

• 24 Juli 2012 - 16:15

Martine (BFFFFF):

Aaah ja! Wat hebben wij het leuk samen! :)
    Op naar ons Noord-Thailand avontuur!
    We gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet!

• 24 Juli 2012 - 19:41

Kevin:

Hoihoi,

Wat zijn de mensen in Indonesie aardig he!
    Ongelofelijk!!
    Hopelijk maken jullie ook het laatste gedeelte van de reis nog van die geweldige dingen mee!
    Genietse

xx
    Kevin

• 25 Juli 2012 - 18:14

Marjolein Zweep:

Hoii Sanne,

Wat ontzettend leuk om te lezen, krijg spontaan heimwee naar Indonesie...
    Heel erg herkenbaar allemaal, maar zoals je zegt "ervaringen om nooit te vergeten!"
    Die zijn weer in the pocket ;) Geniet nog even van het mooie Thailand, dan zorgen wij voor een warm welkom half augustus!!

XX